 |
Budapestin Metrokartta. |
Hämeenlinnalaisena Helsinkiä välttelevänä maalaisena, en ole koskaan Suomen Metrolla matkustanut. Lyhyellä Italian visiitillä muutama vuosi sitten käytin
Milanossa Metroa lyhyen matkaa, joten Metro on jokseenkin uusi kokemus minulle.
Budapestissa kulkee neljä Metrolinjaa, joista linjat kaksi
ja uusin linja 4 yhdistävät Budan ja Pestin puolet toisiinsa. Linja yksi, Manner-Euroopan ensimmäinen sähköinen Metro, kulkee keskustassa ja kolmas linja Pestin puolella
pohjois-etelä -suunnassa. Vilkkaimmat asemat ovat keskustan Deák Ferenc tér
(linjat 1,2 ja 3), sekä Kaleti pályudvar (linjat 2 ja 4). Ostimme lentoasemalta
viikon joukkoliikenneliput hieman alle 5000 ft hintaan, eli noin 15 €:lla.
Lipulla pääsi höyläämään Budapestia edes takaisin, niin paljon kun sielu sieti.
Ja sitähän käytettiin!
Ensivaikutelma Budapestin Metrosta ei ollut kovin
vakuuttava. Lentoaseman bussista suunnistimme asemalle (yksi harvoista
maanpäälisistä asemista Budapestissa) ja ylikulkusillalta näimme vanhat
siniset, ruosteen peittämät säilykepurkit. En hämmennyksissäni tajunnut kuvaa
napata, mutta tässä yksi kuva siistiltä sivulta. Siniset vaunut liikennöivät
linjalla kolme ja ovat jo vuosikymmeniä vanhoja. Vielä vanhempia olivat linjan
yksi keltaiset vaunut, jotka muistaakseni olivat jo puoli vuosisataa vanhoja.
Linjan kaksi vaunut oli uusittu muutamia vuosia sitten ja vasta avatun linjan
neljä vaunut uusia ja moderneja. Neloslinjalla vaunuissa ei ole lainkaan
kuljettajia, vaan ne toimivat kokonaan automaattisesti.
 |
Metrovaunu kolmoslinjalla. |
 |
Metrovaunu ykköslinjalla. |
Kuten itse Metroissa, myös asemissa oli eroja ja
rakentamisen eri aikakaudet olivat selvästi näkyvillä. Vanhimman ykköslinjan
asemat olivat pieniä, mutta silti varsin hienoja. Niillä ei tainnut olla
lainkaan istumapaikkoja Metroa odottaville, kuten muilla asemilla. Tosin penkit
olivat kakkos ja kolmos –linjojen laitureilla erittäin vanhoja ja rumia, eikä
niitä edes kukaan käyttänyt.
 |
Ykköslinjan laiturit olivat vanhan ajan tyylisiä. |
 |
Metrolaiturin muoviset istuimet kolmoslinjalla Ecseri út:ssa. |
 |
Metrovaunu linjalla neljä. |
Kuten sanottua, linja neljä oli aivan omaa luokkaansa. Niin
vaunut, kuin asematkin olivat uutuuttaan hohtavia. Vaunuissa oli näytöt, jotka
helpottivat kulun seuraamista ja oikealle pysäkille jäämistä ja matka sujui
huomattavasti korville ystävällisemmissä merkeissä. Melutaso oli paljon
alhaisempi, kuin esimerkiksi vanhalla ykköslinjalla, jonka Metrot huusivat
kävelyvauhdissakin järkyttävällä äänellä.
Linjan asemilla oli myös laiturilla
varoitusvalo, perinteisen kontrastiraidan lisäksi, joka kirkkaana osoitti
turvallisen etäisyyden laiturin reunasta. Kun Metro lähestyi asemaa, juova
alkoi vilkkua ja kun ovet avautuivat, se sammui merkiksi siitä, että on
turvallista lähestyä reunaa. Junan lähtiessä valo taas syttyi. Asemille on asennettu myös järjestelmä, joka pysäyttää liikenteen automaattisesti havaitessaan esimerkiksi ihmisen putoavan raiteille. Tällöin myös sähköt kytkeytyvät pois päältä, jottei sähköiskun vaaraa synny. Myös opasteet
asemilla olivat helppolukuiset. Esimerkiksi vanhimmalta ykköslinjalta opasteet
puuttuivat kokonaan. Aina joutui päätä pyörittelemään etsiessään oikeaa aukkoa
maan pinnalle.
 |
Neloslinjan uutuutta hohtava asemalaituri. |
 |
Linjan neljä Metron ohjaamo. |
Matkalla kävimme myös tutustumassa Metrolinja neljän
ohjauskeskukseen, missä meille annettiin kattava perehdytys historiaan,
tekniikkaan ja käytännön työskentelyyn. Pääsimme tutustumaan toimistotiloihin,
joissa hallitaan kaikkea linjan neljä toimintaa. Lisäksi saimme kiertokäynnin
varikolle ja pääsimme mukaan Metron testiajoon. Myös Metron ohjaamo esiteltiin
läpikotaisin. Ohjaamo on vain poikkeustilanteita varten, sillä linja on
automaattinen. Tulevaisuudessa heidän tavoitteenaan on poistaa koko ohjaamo,
mikä lisää matkustajien tilaa.
Muistaakseni vuoden 2017 aikana Metroasemille
tulee automaattinen kulunvalvonta, kuten esimerkiksi Milanossa on. Nyt Metroon
voi käytännössä kävellä ilman lippua sisään, sillä asemilla norkoilee vanhoja miehiä
ja naisia, joille lippu pitäisi vilauttaa, mutta vilauttamattakin pääsee
kävelemään ohi, jos ei vain pysähdy viereen tai katso silmiin. Tarkastajia
tosin oli liikkeellä, joten siitä voi jäädä myös kiinni.
Matkan aikana Metrosta tuli ystävä, siksi, jos ihmettelit, kirjoitan siitä erisnimellä: Metro. Raitiovaunulla kulkeminen oli myös
sujuvaa, muttei aivan yhtä mukavaa kuin Metrolla. Linja-automatkustaminen on
yhtä ikävää kuin Suomessa, joskin hieman lyhemmillä odotusajoilla. Metron
helppous vakuutti, jopa vanhoilla peltipurkeilla matkustaminen oli vaivatonta
ajoittaisesta kovasta melusaasteesta huolimatta. Sitten vain odottelemaan
Metrolinjaa Hämeenlinnan ja Riihimäen välille koulumatkan helpottamiseksi!
 |
Pitkät ylitykset olivat tavanomaisia. |
Lopuksi voisin mainita Budapestin suojatiet, vaikka ne eivät
millään tavalla Metroon liitykään. Pakko ne kuitenkin on esiin nostaa, koska ne
olivat järkyttävän pitkiä. Peruskäytäntönä on jopa kuuden kaistan ylitys ilman
mitään keskisaarekkeita. Käytännössä keskisaareke esiintyy vain silloin, kun
keskellä on ratikkalaituri. Lisäksi Suojatiemerkeissä käytettiin erittäin
paljon huomioreunuksia, mikä syö sen huomioarvoa. Kun kaikkialla on vihreää
merkeissä, ei sitä enää näe lainkaan. Lentoasemalla oli lisäksi suojatiet
maalattu punaisella, joka parantaa sen näkyvyyttä.
Eläintarhan edessä oli
herännyt ihan fiksu ajatus, josko lähdettäisiin lyhentämään ylitysmatkaa.
Toteutus oli melko väliaikaisen näköinen betoniporsastekele, joka toki ajaa
asiansa. Ennen suojatietä on jätetty auton mitta tyhjää tilaa ja suojatien
jälkeen betoniporsaan leveyden verran. Erittäin usein ainoa keino päästä kadun
toiselle puolelle oli käyttää metrotunnelia, sillä suojatietä ei ollut lainkaan
olemassa.
 |
Lentoaseman suojatie. |
 |
Eläintarhan edustalla oleva, betoniporsain lyhennetty suojatie. |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti