maanantai 4. huhtikuuta 2016

Pyöräily Budapestissa

Pyöräily kuuluu omalta osaltani jokapäiväiseen liikkumiseen koulunkäynnin aloittamisesta asti, joten olin kiinnostunut pääsemään tutustumaan ulkomaille pyöräilystä. Ja tällä kertaa kohteeksi valikoitui Unkarin pääkaupunki Budapest.



Budapestissa pyöräily näkyy suuremmin katukuvassa verrattuna Suomen vastaavaan. Kävely – ja pyörätiet ovat erotettu erilaisilla rakenteellisilla ratkaisuilla, kuten tiemerkinnöillä, aidoilla tai pensailla. Tämä mahdollistaa sujuvamman liikkumisen kevyelle liikenteelle, kun jalankulkijoiden ei tarvitse pelätä jäävänsä kovaa ajavien pyöräilijöiden alle ja pyöräilijät voivat ajaa omalla kaistallaan reippaalla vauhdilla. Pyöräilijöiden kaistalla on omat ajoradat kumpaankin suuntaan autoliikenteen tapaan, joka vähentää yhteentörmäysten riskiä.



Risteysalue, kuvan vasemmasta reunasta näkyy hyvin, kuinka
jalankulkijat ja pyöräilijät on erotettu toisistaan
Risteysalueille saavuttaessa pyöräilijöillä on oma kaistansa ylittää tie sekä isommissa risteyksissä pienempi liikennevalo isomman autoliikenteen valon alla. Monessa paikkaa risteykseen saapuvia autoja varoitetaan myös erikseen pyöräilijöistä, kuten alla olevasta kuvasta voidaan huomata.




Varoitusmerkki pyöräilijöistä


Puitteet ovat siis erinomaiset pyöräilyyn, kun tarkastellaan pyöräilijöille tarjottavaa tieverkkoa. Lisäksi pyöräilyn houkuttelevuutta yritetään lisätä erilaisilla palveluilla, kuten MOL Bubin yhteiskäyttöpyörät. Se tarjoaa kaupungin käyttöön yli 1100 polkupyörää 75:llä eri asemalla ympäri kaupunkia. Ne ovat käytössä ympäri vuorokauden ja käytöstä veloitetaan 1€/30min. Käyttöönoton pyörän voi palauttaa mille tahansa asemalle.


Kameravalvonta pyöräasemalla.
Yksi harvoista paikoista, johon oli
lisätty pistekirjoitusta.
Fovam Terin pyöräasema


Loppuun on mainittava parilla sanalla pyöräilykypärän käytöstä. Pyöräilyyn on panostettu paljon Budapestissa, mutta ei se kyllä näkynyt kypärän käytössä. Verrattuna Suomen tasoon, kypärää näkyi ihmisten päässä paljon harvemmin niin kyllä täällä vielä jossain edellä mennään.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti